Prof. dr Nedžad Bašić, BALKANSKI KAFE U KIJEVU (I)

Pogledi

U svakom sukobu između božanskog i kraljevskog zakona, pojedinac bi trebao poslušati kralja ili izabrati smrt. Nakon što je narod dao apsolutnu vlast kralju, nema pravo da se pobuni protiv njega. (Hobbes)

Danas se na ulicama Kijeva vodi teška, krvava i mučna filozofska rasprava praćena hiljadama mrtvih i ranjenih, velikim razaranjima i velikim patnjama ljudskog bića, koje još uvijek ne shvata suštinu ove filozofske polemike. Od toga u kom će se pravcu kretati sudbina Kijeva, dakako i cijelog čovječanstva umnogom će ovisiti kako će se ova filozofska debata na ulicama Kijeva okončati. Hoće li u Kijevu pobjediti Hobsovo mitološko čudovište “Lavijatan” koje brani apsolutnu kraljevu moć kao vrhovnu moć koja svima nameće “prirodno stanje” mira u kojem svi pate od stalnog straha od nasilne smrti, u kojem je život čovjeka usamljen, siromašan, gadan, surov i kratak, bez prava na pobunu.

Šta će se u Kijevu desiti s Lok-ovim “prirodnim pravima” čovjeka na život, slobodu i vlasništvo koja mu niko ne može oduzeti niti ga prisiliti da se toga odrekne. Hoće li Hobsovo mitološko čudovište dozvoliti Lok-ovim prirodnim pravima čovjeka da ograniče apsolutnu moć kralja, gospodara i da se pobuni protiv kralja koji greši. Hoće li “Duh zakona” Čarlsa Monteskijea (Charles Montesquieu) uspjeti naći neku ravnotežu između “prirodnih prava” čovjeka i društva u kojem ljudi počinju tražiti vlasništvo nad imovinom, što rezultira nejednakošću, ubistvima i ratom. Hoće li Rusov (Rousseauu) “čovjek koji se rađa slobodan, a svuda ostaje u okovima” uspjeti da pronađe način da zaštiti svačiji život, slobodu i imovinu, mir i dostojanstvo. Rusija je nakon kolapsa SS posebno usmjerila svoje napore u pravcu osporavanja sjevernoatlantske sigurnosne arhitekture dizajnirane nakon Hladnog rata.

 

Za čitav tekst, kliknite ovdje.

Views: 7

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *